Welke houding neem jij aan als coach? Zit je kort op je spelers? Laat je wel eens ongewenst gedrag lopen? Investeer je in relatie? Zomaar wat vragen om over na te denken.
Het mature-model gaat uit van de basishouding waarin de coach mature (volwassen) gedrag laat zien, Daarbij zijn er drie valkuilen: de mama, de mol en de macho. Het model kent twee assen: de as van empathie/relatie en de as van eerlijkheid. Scoor je hoog op beide assen dan zit je als coach in de mature-rol.

De mama
De mama scoort hoog op empathie en relatie en laag op eerlijkheid. De mama is heel inlevend en wil graag helpen en troosten, heeft medelijden maar vermijd de confrontatie, hij/zij heeft het immers al zwaar dus een lastig gesprek is nu niet passend. De mama verzint oplossingen en neemt eigenlijk de verantwoordelijkheid over. De mama denkt helpend te zijn maar is dat niet.
De mol
De mol scoort laag op empathie en relatie en laag op eerlijkheid. Gesprekken, die lastig of confronterend zouden kunnen zijn, worden door de mol uit de weg gegaan (‘ik zeg het de volgende keer wel’). Aanpassen aan degene die gecoacht wordt is wat de mol doet.
De macho
De macho scoort laag op empathie en relatie en hoog op eerlijkheid. De eerlijkheid van de macho is oordelend en niet tactvol. De macho plaatst zichzelf boven degene die gecoacht wordt. En degene die gecoacht wordt voelt een oordeel, dat helpt niet.
Mature
De mature-rol scoort hoog op empathie en relatie en hoog op eerlijkheid. Daardoor ontstaat een gelijkwaardige relatie waarin de coach niet oordeelt maar luistert en deelt eerlijk wat de coach observeert. Daardoor worden patronen in het gedrag van degene die gecoacht wordt zichtbaar.
Welke rol neem jij als coach van nature aan? Waar herken jij je (vooral) in? En wat wil je daarmee?
Binnenkort deel 23 in de serie over sociale competenties!